woensdag 7 januari 2015

De magie van chocolade

Eén van mijn favoriete jeugdboeken is misschien wel ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ van Roald Dahl. En natuurlijk de verfilming, de originele wel te verstaan, met Gene Wilder. In gedachten peuterde ik vol spanning de wikkel van een reep, in de hoop een gouden ticket te vinden. Ik zag mij al snoepen van pepermunt gras en drinken uit een warme en fluweelzachte chocoladerivier. Het is maar goed dat sommige dingen fantasie blijven. Maar wat is het toch met chocolade dat ons gevoel en onze gemoedstoestand zo bespeelt? Chocolade heeft een imago van luxe, verwennerij en genot en blijft voor velen een felbegeerde lekkernij. Is het daarom dat er vaak ook allerlei bijzondere krachten aan worden toegeschreven?

Het mooiste berichtje van 2014 - ©

Wie mij beter kent, weet dat ik helemaal niet zo dol ben op chocolade. Het verbaast je misschien, maar ik ben gewoon niet zo’n zoetekauw. Natuurlijk ben ik wel verrukt van de culinaire mogelijkheden van chocolade en chocolade van een prachtige kwaliteit kan ik beslist waarderen. Maar het is nu niet zo dat ik het steevast in huis heb. Eerlijk is eerlijk. Toch was ook ons Daantje* getriggerd door de verrukking van chocolade. Het prikkelde zijn nieuwsgierigheid en hij was reuze benieuwd naar de smaak. Helaas bleek het onmogelijk om een geschikte (lees: veilige) reep voor hem te vinden en dus bleef chocolade uit den boze. Natuurlijk waren we creatief genoeg om daar een oplossing op te vinden. We doken samen de keuken in en ontwikkelde een ‘Almost chocolate’ cakeje. Vrij van chocolade (of cacao) maar wel met een chocolade-achtige beleving. Ideaal dus voor wie chocolade en cacao moet laten staan, maar toch die prettige prikkeling van de smaakpapillen zoekt. Natuurlijk vind je het recept voor het ‘Almost chocolate’ cakeje straks in mijn nieuwe kookboek ‘Sterren van de hemel’ (verwacht maart 2015).

Magic chocolates - ©


Maar stel, je kunt wel gewoon zorgeloos genieten van cacao, maar bent allergisch voor bijvoorbeeld melk, noten, pinda of soja. Vind dan maar eens een chocoladereep die gegarandeerd vrij is van deze allergenen. Best een uitdaging. Tot voor kort althans. Want in België wonen twee heren die daar dé oplossing voor hebben gevonden. Stijn van Paemelen en Peter Heerwegh delen een passie voor chocolade en zijn van mening dat iedereen de magie van chocolade moet kunnen beleven. Daarom ontwikkelden zij Magic chocolates. Échte chocolade die gegarandeerd vrij is van de meest voorkomende allergenen. Geen sporen, geen ‘productieomgeving waar ook … wordt verwerkt’, gewoon vrij van. Hoe tof? Magic chocolates biedt chocoladerepen (in 4 varianten met verschillend cacao percentage variërend van 57% tot 84%), chocoladeletters en zelfs chocolade sinten en paashazen. Voor ieder wat wils. De 60% Hocus Pocus reep bevat bovendien kokosbloesemsuiker als zoetmaker en is daardoor ook "geschikt voor wie een gevoelige bloedspiegel heeft".

57% Abacadabra - ©



Bij de Magic chocolade krijg ik gelijk een associatie met Sjakie’s chocoladefabriek. De vrolijke wikkels en de belofte van een stukje magie wat zeker ook tot uiting komt in de benaming van de repen, wie wordt daar nu niet blij van? De smaak van de chocolade varieert per reep, waarin natuurlijk het cacao percentage een grote rol speelt. Mijn persoonlijke favoriet is de 84% Draconifors, al vind ik de 74% Simsalabim ook erg lekker. De chocoladereep met het minste cacaogehalte, de 57% Abacadabra, brengt mij gelijk terug naar mijn kindertijd: het lijkt echt op de koetjesreep, ken je die nog? De originele koetjesreep heeft overigens te weinig cacaogehalte om voor een chocoladereep door te mogen gaan, maar wie het kent van vroeger, herkent mijn beleving. Aanrader voor kids groot en klein.

Sterren receptje... - ©

Nu, eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er beslist chocolade bestaat die beter van smaak is dan de Magic chocolates. De Hoja Verde chocoladewint het wat mij betreft beslist qua smaak, maar dat is puur mijn persoonlijke mening. Magic chocolates is lekkere chocolade gemaakt van mooie ingrediënten en bio gecertificeerd. De chocolade is heerlijk om zo te eten maar ook geschikt voor tal van culinaire toepassingen. Ik doe er natuurlijk wat mee in 'Sterren van de hemel'. Waar de chocolade beslist hoog mee scoort en wat ik zelf een enorme verrijking vind, is het feit dat het gegarandeerd vrij is van de meest voorkomende allergenen. Het bevat géén noten, géén pinda, géén melk, géén lactose, géén soja, géén ei en géén gluten. En dat maakt dat met Magic chocolates de magie van chocolade door heel veel mensen beleefd kan worden. Hoe mooi!

Vrij van allergenen - ©


Culinaire groet,
Larisse


Larisse's tip:
Meer doen met chocolade? Maak dan eens mijn recepten voor Duivels lekkere brownies, Guilt-free brownies of een spectaculair dessert.  



*** De chocolade van Magic Chocolates is gratis beschikbaar gesteld voor de proef- en kooktest ter voorbereiding van dit blog. Dit blog bevat puur mijn persoonlijke mening over de geselecteerde producten. De receptuur is van eigen hand en auteursrechtelijk beschermd. Kijk voor meer informatie en verkrijgbaarheid op de website van Magic chocolates. ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten