donderdag 22 januari 2015

Mijn huidige passie – salades (3)


Bloesem fruitboom staat op springen ©

 Salades zijn echt verslavend, merk ik. Naast (bijna) elke middag een heerlijke lunchsalade (de bleekselderij salade blijft favoriet) maak ik tegenwoordig elke dag minimaal één fruitsalade. Ik weet eigenlijk niet waarom ik het vroeger nooit deed, want ik vind het zalig. En voor mij is het echt een perfecte oplossing, want los van de mandarijntjes toe, ben ik niet iemand die snel iets van de fruitschaal pakt. En dat terwijl ik eigenlijk dol ben op fruit. Oh, ik eet het genoeg, maar verwerk het meestal ergens doorheen. Behalve de mandarijntjes dus en zo af en toe een mango. Maar toen ik die akelige griep opliep, was een fruitsalade in eerste instantie het enige wat mij zo’n beetje smaakte. En manlief maakte het met liefde klaar (dat scheelt ook). Hij blij (zo’n fruitsalade is echt heel gemakkelijk om te maken), ik blij. Sindsdien is mijn fruitschaal rijkelijk gevuld met fruitsoorten die ik goed verdraag, zoals sinaasappelen, mandarijnen, druiven, Elstar appelen, blauwe bessen en passievruchten. En maak ik elke dag minimaal één grote fruitsalade (ja, soms stiekem gewoon twee!) en eet ik 6 tot 8 stuks fruit per dag. Zo af en toe pers ik daar nog sinaasappeltjes bij uit en ja hoor, 2x2 is voor mij allang geen uitdaging meer (groenten eet ik immers nog veel meer).


Fruitsalade Larisse ©

De samenstelling van mijn salades wisselt wel eens, maar ik gebruik altijd minimaal 3 soorten fruit. Het leuke aan bijvoorbeeld mandarijn is, dat je de partjes kunt halveren. Met druiven doe ik dat ook (en ik verwijder gelijk die akelige pitjes die zo tussen je tanden blijven zitten). Voeg er dan ook nog een passievrucht aan toe en al die heerlijke fruitsappen mengen en zorgen voor een heerlijke ‘dressing’. Voor een nog ‘sappiger’ fruitsalade kun je natuurlijk altijd een sinaasappel uitpersen of een citroen voor een bite. En heb je wel eens een granaatappel uitgeperst? Wel een rode spetterbende maar zó lekker! Niet te hard persen, de schil geeft een bittere smaak en eventueel even de witte vliesjes eruit zeven.

Fruitsalade Larisse (2) ©


Recept super simpele fruitsalade voor elke dag

Ingrediënten (voor een flinke salade):
3 mandarijnen
1 á 2 Elstar appelen (afhankelijk van de grootte van de appel)
een flink trosje druiven (15 – 20 stuks)
2 eetlepels blauwe bessen
1 passievrucht

Tip van Larisse: Denk aan de vogeltjes Weet je dat ik een roodborstje in mijn tuin heb die echt op het raam komt tikken als
Vogel dekbed ©
het voer in het voederhuisje op is? Ze zijn ook wel echt verwend die vogeltjes in mijn tuin, want ze mochten heel veel proeven uit mijn nieuwe kookboek ‘Sterren van de hemel’. Hahaha, ik zie je denken! Maar geloof mij, er zijn best wat recepten ‘bird proof’ (brood, granola en meer…). Grappige ontdekking: vogeltjes zijn dol op allergeenvrij eten!
De appelschillen snijd ik in flinterdunne reepjes en voer ik de vogeltjes. Ze zijn er dol op! Ook een leuke tip: als ik de hond borstel, hang ik de haren in een vetbal houder. De vogeltjes zijn er heel blij mee, want met die haartjes maken zij hun nestjes warm en dat maakt overwinteren toch wel een stuk aangenamer.

Bereiding:
Schil de mandarijnen, verwijder de witte velletjes en halveer naar wens de partjes.
Schil de appelen, verwijder de klokhuizen en snijd de partjes in stukjes.
Halveer de druiven en verwijder eventuele pitjes.
Meng de mandarijnen met de appelen, druiven en bessen.
Halveer de passievrucht en schraap het vruchtvlees met de pitjes er uit en ‘schenk’ dit over de fruitsalade.
Serveer direct!

Ontluikende appelmunt uit 'Culikruiden' ©

Tips:
Natuurlijk kun je met deze fruitsalade alle kanten op! Voeg fruit naar wens toe, varieer, kies fruit uit het seizoen, doe waar je zelf zin in hebt!
Het is heerlijk om wat noten door de salade te mengen. Walnoten en pistache zijn bij mij favoriet. De walnoten raap ik zelf in het najaar en droog ik zorgvuldig zodat ik een mooie voorraad heb.
Ik hou van puur fruit, maar wil je jezelf eens extra verwennen, serveer er dan een klontje van deze room op: meng sour cream met (geklopte) slagroom in gelijke verhoudingen. Voeg een beetje honing en wat citroen of sinaasappel zest (geraspte schil van een goed geboende en biologische citroen of sinaasappel) toe.
In de zomer voeg ik kruiden uit eigen tuin toe. Munt bijvoorbeeld (ik heb tal van variaties in de tuin), maar ook komkommerkruid (borage) met die mooie blauwe bloemetjes.
Fruitsalade als kinder traktatie is ook super leuk: koop (eetbare) ijsbekertjes (de variant met platte bodem, zodat hij kan staan), vul deze met fruitsalade en serveer met een kleurrijk friet vorkje en een blaadje munt.

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten