donderdag 29 januari 2015

Mijn huidige passie - salades (4)

Het is guur buiten. Hagel klettert geregeld op het dak en telkens als een waterig zonnetje een poging doet om door te breken, wint de natte sneeuw terrein. Brrr, wat is het koud. Ik krijg de kou niet uit mijn lijf en dat zorgt voor stevige trek. Die kun je ook prima stillen met een salade. Ik heb geen zin om de deur uit te gaan en dus maak ik de salade van restjes en al wat ik nog meer in huis heb. Zo sla ik twee vliegen in één klap. Ik geniet van een  heerlijke gevulde salade en hoef niets weg te gooien.

Freekeh - groen geoogste en geroosterde tarwe

De rucola en komkommer combineer ik met heerlijke freekeh (jonge tarwe dat groen geoogst wordt en na oogsten en drogen geroosterd wordt, zodat het een nootachtige smaak krijgt) en huisgemaakte croutons van oud brood. De rest gegrilde kip van de voorgaande avond past daar uitstekend bij. Dit wordt echt een perfecte salade voor zo’n koude dag!

Huisgemaakte croutons zijn heerlijk over de salade! © Larisse

Culitip van Larisse: oud brood
Oud brood (dat nog niet beschimmeld is) gebruik ik vaak in de keuken. Het smaakt heerlijk door de salmorejo (een koude Spaanse soep, lijkt op gazpacho); is geroosterd en fijngemalen een perfect paneermeel; is in de (droge) koekenpan gebakken een prachtige basis voor crostini’s en dient op koude dagen soms gewoon ook als vogelvoer voor Roodborst en kornuiten. Maar iets wat ik steevast maak zijn verse croutons. Zó gemakkelijk en in een afgesloten bakje of pot blijft het lang lekker. Ideaal voor over soep of salade en zo gemakkelijk te maken: Snijd of scheur brood in stukjes. Verdeel het over een met bakpapier bedekte bakplaat, druppel er olijfolie over en kruid naar wens. Plaats de bakplaat in de voorverwarmde oven op 200°C en rooster de croutons in 15-20 minuten bruin en krokant. Bewaar ze luchtdicht afgesloten.
Salade met kip & freekeh © Larisse

Recept: Salade met kip & freekeh

Ingrediënten (kies je eigen verhoudingen):
1 kopje freekeh (verkrijgbaar bij de grotere supermarkt)
1 eetlepel olijfolie
¼ theelepel zout
het sap van ½ citroen
100-150 gram leftover gegrilde kip in reepjes gescheurd (geen kip over? Gebruik dan gaar gebakken of gepocheerde kipfilet en scheur deze in reepjes)
een handjevol rucola
¼ komkommer in plakjes gesneden
1 ei (of 2 kwarteleitjes), hard gekookt en in parten of plakjes gesneden
3 eetlepels huisgemaakte croutons (zie culitip)
peper naar smaak
ingrediënten voor de dressing:
3 eetlepels yoghurt
1 teen knoflook
3 ansjovis filets (uit potje of blikje)
1 flinke theelepel mosterd
1 theelepel mayonaise
1 eetlepel cider azijn
peper naar smaak

Bereiding:
Kook de freekeh (in een verhouding van 1:5 freekeh en gekookt water) in 15 minuten gaar in kokend water met 1 eetlepel olijfolie, ¼ theelepel zout en het sap van ½ citroen en giet het af.
Meng alle ingrediënten voor de dressing in de staafmixer tot een egaal mengsel en schep dit door de kip.
Stel nu de salade losjes samen. Doe daarvoor de rucola in een saladekom. Schep daar de freekeh over en verdeel daar de komkommerplakjes over. Schep vervolgens de kip met dressing over de salade en garneer met ei en croutons. Voeg peper naars maak toe. Heb je dressing over? Druppel dit dan naar wens nog wat over de salade.

Tips:
Freekeh is tarwe en bevat dus gluten. Liever glutenvrij? Maak deze salade dan met linzen of quinoa.
Gebruik voor een melkvrije dressing dikke kokosroom of sojayoghurt in plaat van yoghurt.
Laat voor een visvrije salade de ansjovis weg uit de dressing en voeg bijvoorbeeld wat olijven toe in de dressing.
Liever geen mosterd? Geraspte mierikswortel is ook heerlijk!
Liever geen mayonaise? Laat weg en vervang naar wens door een eetlepel citroensap.

Nog meer restjes?
Ik had nog wat groenten en kruiden over zoals bleekselderij, wortel, puntpaprika, tomaten, peterselie en selderij. Ik maakte er een verrukkelijke gevulde soep mee en voegde daar ook de rest van de freekeh en wat linzen aan toe. Aanrader!

Gegrilde kip © Larisse

Meer weten over wat je met kip kunt maken? Luister volgende week (7 februari) naar ‘Radio Culinair’ en lees dan het bijbehorende blog. Ik vertel jullie dan ook alles over een geweldig nieuw kookboek over … juist! Kip natuurlijk!

Vanaf volgende week 4 weken lang een nieuwe passie: de Aziatische keuken! Jippie!

Geniet!


Culinaire groet,
x Larisse

*** Alle receptuur, culitips en beelden zijn van eigen hand en auteursrechtelijk beschermd.***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten