vrijdag 6 februari 2015

Mijn huidige passie: de Aziatische keuken (recept Beef & Broccoli)

Beef & Broccoli ©
Mijn ultieme ‘troostvoer’ is zo ongeveer alles uit de Aziatische keuken. Als ik mij niet zo lekker of niet zo happy voel, dan moet ik gewoon iets Aziatisch eten. Ik weet niet wat het is. Het samensmelten van prachtige smaken, het feit dat het vaak zo heerlijk licht verteerbaar is of juist omdat het mij zo terug brengt naar vroeger thuis. Mijn vader was geboren in Nederlands-Indië en bracht zijn passie voor de Indische keuken op ons over. Ik herinner mij de geuren, smaken en kleuren. Het uren samen koken met mamma en het 'oeleken' in de robuuste vijzel (apetrots was ik, dat ik groot genoeg was om dat te mogen). Ik verlang terug naar tafels vol heerlijke gerechten waar iedereen van mee mocht eten en hoe dat samen eten verbond. Gouden tijden, echt! Ik denk er vaak met weemoed aan terug. Wat genoten wij! Herinneringen die ik koester (en waarbij het water mij in de mond loopt).

Het jaar gaat best troosteloos van start. Nattigheid, grijze luchten, griepepidemieën. Niet zo gek dat ik verlang naar wat geborgenheid. Dat uit zich in een bijna niet te stillen trek naar Aziatisch eten. Manlief smikkelt daar gelukkig graag van mee en dus passeren heel wat Aziatische gerechten onze eettafel. Dat gaat overigens verder dan Indisch. Ook Indiase curry’s, Japanse ramen en Chinese 'roerbaksels' zijn erg geliefd en vooral die laatste zijn vaak ook snel en gemakkelijk te bereiden en dus zeer geschikt voor drukke doordeweekse dagen. In ons geval sneller dan een ritje naar de lokale Chinees en eerlijk is eerlijk, toch ook een stuk lekkerder!

Het recept voor de Chinese ‘Beef & Broccoli’ werd veel gevraagd door  mijn Facebook volgers. Vandaar dat ik dit recept graag als eerste deel. Heerlijk voor het weekend, ideaal voor de doordeweekse dag en echt zó lekker.

Broccoliroosjes ©

Recept: Beef & Broccoli ©

Ingrediënten (voor 2 personen, pas zo nodig aan):
300 gram biefstuk, entrecote of ribeye, aan één stuk (ik kies voor dit gerecht voor een mooie biefstuk)
1 theelepel knoflookpoeder van goede kwaliteit
2 dessertlepels maïzena
water
3 eetlepels plantaardige olie (bijvoorbeeld arachide olie, maar olijfolie gaat ook prima)
1 stronk broccoli, in kleine roosjes gesneden
1 sjalot, gesnipperd
2 á 3 eetlepels soja
2 theelepels geraspte gemberwortel (rasp 2 cm verse, geschilde gemberwortel)
1 cm goela djawa, fijn gesneden (Javaanse bruine suiker in blokjes, vervang eventueel door palmsuiker of bruine basterdsuiker)
klein scheutje droge sherry of mirin (rijstwijn)
3 bosuitjes, in ringetjes (ook het groene gedeelte)

Biefstuk marineren ©

Bereiding:
Snijd de biefstuk in dunne plakjes en bestrooi deze met knoflookpoeder.
Meng de maïzena met voldoende water tot een waterig papje en giet dit over de biefstuk. Zorg dat de biefstuk voldoende bedekt is en laat deze 10 minuutjes marineren in het maïzenapapje met de knoflookpoeder. Schep regelmatig even om.
Verwarm de olie in de wok, neem het vlees uit de marinade (bewaar de marinade tot later gebruik) en bak het vlees op hoog vuur aan beide kanten zodat het rondom is dichtgeschroeid. Bak het zo nodig in porties. Verwijder het vlees uit de pan en bewaar het op een (eventueel verwarmd) bord tot later gebruik.
Voeg nu de broccoli en sjalot toe aan de wok en roerbak dit tot het gaar is. Voeg zo nodig een klein scheutje water toe, zodat het niet aanbrandt.
Voeg, wanneer de broccoli beetgaar is, het vlees weer toe en achtereenvolgens de soja, gemberwortel, goela djawa en sherry. Roer het even goed om en voeg dan de rest van de marinade toe. Let op: roer de marinade zo nodig nog even goed door met een garde, zodat er geen klontjes in zitten. Roerbak het geheel 2 minuten.
Bak het witte gedeelte van de bosuitjes nog 1 minuutje mee en bestrooi het gerecht voor serveren met de groene bosui ringetjes.
Serveer direct! Heerlijk met rijst, mihoen of noedels.

Dit gerecht bevat soja maar kan ook sojavrij bereid worden. Zie tips!

Tips:
Kies bij glutenvrij voor een glutenvrije soja, deze vind je in elk geval bij de toko. Sojavrij bereiden? Maak dan mijn recept voor Ketjap Dani’s (het recept vind je in mijn kookboeken ‘Lekker eten met voedselovergevoeligheid’ en ‘Sterren van de hemel’), eventueel met minder suiker.
Maïsvrij? Voeg dan aardappelmeel toe in plaats van maïzena. Dit heeft geen invloed op de smaak, maar de saus zal een iets andere consistentie hebben.
Liever geen rundvlees? Maak het gerecht dan met kip- of kalkoenfilet. Zorg voor een goede garing van het gevogelte!

Geniet!
Culinaire groet,
X Larisse


***Super leuk als je van mijn recepten geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing!***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten