zaterdag 28 februari 2015

Winactie: Zó doe je dat - koken

In de leer bij bakker Dick Geheniau - Bakkerij van Walderveen ©

De hele maand februari besteedde ik in ‘Radio Culinair’ en dit blog aandacht aan basis kooktechnieken. De verschillende afleveringen vulde ik in met vragen die jullie stelden of topics die jullie instuurden. En met onderwerpen waar ik stiekem zelf wel eens wat meer over wilde weten. Zo vertelde ik jullie hoe je het perfecte ei kookt, pocheert, bakt of roert. Vertelde ik wat tofu (of tahoe) nu eigenlijk is en hoe je het kunt bereiden. Grilden we de perfecte kip, deelde ik mijn recept voor een klassieke cake en doken we samen met bakker Dick Geheniau de bakkerij in om het perfecte stokbrood te bereiden (en nu we toch bezig waren, gelijk ook maar een heerlijke focaccia). De receptuur voor dit perfecte stokbrood (en focaccia) lees je in mijn volgende blog. Al met al was het een super leerzame en inspirerende maand waar ik intens van heb genoten. En ik hoop natuurlijk dat jullie dat ook deden.

© Loesje

Het is grappig hoe weinig we tegenwoordig eigenlijk nog maar weten van koken. Vroeger was thuis het hart van de voedselmaatschappij. Daar werden recepten en eetculturen van generatie op generatie aan elkaar door gegeven. Tegenwoordig zijn we allemaal druk. We nemen niet meer de tijd om koken of bakken te leren en er is een grote verschuiving naar veel meer ‘kant en klaar’. Nu ken je mij inmiddels vast wel goed genoeg om te weten dat ik niet uit pakjes of zakjes kook. Ik maak graag alles zelf en daarin ga ik wellicht wat verder dan de gemiddelde thuis-kok, daar ben ik mij best van bewust. Toch zijn er basis technieken die je eigenlijk wel móet weten. Of waarvan het in elk geval heel fijn is óm het te weten. Een zacht gekookt eitje koop je immers (nog) niet kant en klaar. Uitgeverij Terra gaf onlangs een ontzettend leuk en onmisbaar boek uit voor de beginnende maar zeker ook de gevorderde hobby-kok. Must have voor wie zo af en toe of wat vaker eens wat zelf kookt, bakt of anderszins bereidt. ‘Zó doe je dat – koken’ heb je in de afgelopen weken al een aantal keer voorbij horen komen bij ‘Radio Culinair’ en is een super handig en duidelijk boek waarmee je bijna spelenderwijs een heuse chef wordt. Boordevol basisrecepten maar ook hele handige tips zoals ‘hoe snijd je een granaatappel open?’(wie worstelt daar niet mee?), ‘hoe rol of vouw je sushi?’, ‘hoe combineer je specerijen?’ of ‘hoe pel je een garnaal?’

Cover Zó doe je dat - koken © TERRA

Ik ben niet helemaal een leek in de keuken, maar ook ik word heel blij van dit boek. Niet al teveel tekst maar vooral hele handige illustraties die je precies laten zien hoe je iets moet voorbereiden, bereiden, koken, stoven, bakken, frituren, roosteren of inmaken. Ook die verschillende termen staat overigens uitgelegd. Na het lezen weet jij dus precies wat nu eigenlijk het verschil is tussen stoven en koken. ‘Zó doe je dat – koken’ begint met de basisuitrusting voor je keuken. Wat heb je nu eigenlijk allemaal nodig om eten te kunnen bereiden. Ook vragen als: wat zijn handige keukenhulpjes en hoe dek je het bestek in, worden in dit hoofdstuk beantwoord. Daarna volgt een hoofdstuk boordevol leuke weetjes. Hoe bewaar je eten? Wat is in het seizoen? Wat eet men wereldwijd? Hoe zit het nu eigenlijk met vitaminen? En hoe combineer je ingrediënten? Ook leer je in dit hoofdstuk welk stuk vlees van welk deel van het dier is, hoe je met stokjes eet en hoe je proost zegt in 15 talen. Erg leuk! De vele recepten zijn opgedeeld in hoofdstukken naar bereidingswijzen. En ja, je leest ook hoe je het perfecte ei kookt, pocheert, bakt of roert en meer. Hoe je een cake bakt of een focaccia. Hoe je een kippetje braadt en ook wat je zoal met tofu kunt bereiden.

Focaccia © Tiepes fotografie

Dit boek is echt een ideaal cadeau voor de beginnende hobby-kok, de gevorderde hobby-kok wie het nog aan wat basistechnieken en kennis ontbreekt en de dochter of zoon die op zichzelf gaat wonen. Maar beslist ook voor wie gewoon over wat meer basiskennis en kooktechnieken wil beschikken. En het leuke is, ik mag maar liefst twee exemplaren weg geven! Stuur mij jouw culinaire vraag óf leukste culinaire tip en wie weet win jij één van deze exemplaren. Meedoen kan als volgt:

Stuur een mail met jouw culinaire vraag of leukste culinaire tip 
   naar info@larisse.nl 
- Reageer onder dit bericht op larisse.blogspot.nl 
- Reageer op het bericht over deze winactie op Facebook
- Nog meer kans maken? Deel dit blog dan via Facebook en 
  vergeet niet om   www.facebook.com/Larisse.nl daarin te 
  vermelden met een @-mention!

Meedoen kan tot 8 maart aanstaande!

Titel:                              Zó doe je dat – koken
Ondertitel:                     Spelenderwijs chef-kok worden
Auteur:                          Gabriela Scolik + team
Aantal pagina’s:             256
Uitvoering:                     integraal
ISBN:                             978 90 898 9623 0
Prijs:                              € 14,99
Uitgever:                        TERRA        

Culinaire groet,
X Larisse

***Super leuk als je van mijn recepten geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Van Zó doe je dat - koken ontving ik een recensie exemplaar. Deze recensie bevat puur mijn persoonlijke mening van dit handige boek.***


Geen opmerkingen:

Een reactie posten