maandag 3 augustus 2015

Mijn ultieme croque monsieur (kaas tosti)


Mijn ultieme croque monsieur (krachtvoer) ©

Ik ben weer aan de slag. Drie weken vakantie omgevlogen alsof ik met mijn ogen knipperde. Ik had nog best wat weekjes willen genieten van 'niets hoeft alles mag', maar helaas. Aan al het goede komt een einde. Het feit dat ik na drie weken niets vooral verlang naar nog meer 'niets', is uniek. Vakantie is meestal niet zo mijn ding. Ik ben nu eenmaal graag bezig. En ben een beetje 'allergisch' voor niets doen. Nu bestond deze vakantie het niets doen dan ook vooral wel uit heel veel 'iets doen'. Klussen met name. Alle klussen die zich in de afgelopen vijf jaar hebben opgehoopt, hebben we in drie weken tijd geklaard. Het is onvoorstelbaar. Ik verbaas mij een beetje dat het allemaal zo lang heeft moeten duren. Maar ja, het leven bracht mij nu eenmaal de nodige uitdagingen in de afgelopen jaren... Maar goed. Nu is alles af. Of althans, nagenoeg af. Ik ben weer helemaal opnieuw verliefd geworden op mijn huis en tuin. En ik geniet, met volle teugen.

Als ik niet kookte, aten we hier! 'Rust wat' aan de Linge ©


Hard werken maakt hongerig. Ach, ik werk natuurlijk wel vaker hard. Ook deze week stort ik mij weer in culinaire avonturen met kerstreportages en catering, maar als ik druk met eten bezig ben, heb ik meestal juist geen trek. Maar geef mij een kwast of een hamer en ik heb honger als een paard! Eerlijk gezegd zijn wij ons tijdens de vakantie niet eens echt te buiten gegaan. Ik heb mij op culinair vlak behoorlijk rustig gehouden. Maar deze croque monsieur was wel echt favoriet en maakte dat muurtjes (of keuken frontjes) nóg sneller geschilderd werden. 

Croque monsieur by Larisse ©

Recept: croque monsieur (de ultieme kaas tosti)

Ingrediënten (voor 1 croque):
25 gram roomboter + 1 eetlepel
1 á 2 eetlepels bloem (glutenvrij, dan maizena)
1/2 tot 1 kopje melk
3 á 4 eetlepels Parmezaanse kaas (geraspt)
2 stevige witte boterhammen (ik haal brood bij de bakker en snijd de boterhammen zelf! Glutenvrij, dan glutenvrij brood)
2 á 3 eetlepels Gruyere (geraspt)
optioneel: 1 dikke plak achterham

Bereiding:
Verwarm de oven bijtijds voor op 210°C.
Smelt 25 gram roomboter in een pan met dikke bodem.
Zet het vuur laag, voeg 1 eetlepel bloem toe en roer met een pollepel tot het deeg een bal vormt. Voeg zo nodig (een gedeelte van) de tweede eetlepel bloem toe.
Zet het vuur weer hoger en voeg in gedeelte de melk toe. Roer telkens goed tot de melk is geabsorbeerd. Voeg net zoveel melk toe tot de gewenste dikte is bereikt (een dikke ragout). 
Voeg dan de Parmezaanse kaas toe en roer tot deze geheel is gesmolten.
Besmeer van de beide boterhammen één zijde met (totaal maximaal 1 eetlepel) roomboter.
Bedek van één boterham de onbesmeerde kant naar wens met een plak ham en vervolgens met de zojuist gemaakte kaasragout.
Leg daar vervolgens de volgende boterham op met de met boter besmeerde kant naar boven.
Bak de croque nu in een droge koekenpan aan weerszijden krokant, ofwel totdat deze goudbruin ziet.
Leg de croque op de bakplaat en bestrooi de bovenzijde met Gruyere.
Plaats de croque in de oven en bak deze tot de kaas gesmolten is.

Bon apetit!

Ps: geen kaas of andere melkproducten? Maak dan eens één van de volgende tosti's:

  • tosti banaan en bruine suiker
  • tosti gebakken champignon met ui en spek
  • tosti tomaat en rauwe ham
  • tosti red relish (recept in 'Sterren van de hemel') en aubergine of tomaat
  • tosti zongedroogde tomaten tapenade en ham
  • tosti appel, rozijnen en kaneel
  • tosti humus, aubergine en gegrilde puntpaprika
  • tosti banaan, pindakaas (of de pindavrije 'nuts about ya' uit 'Sterren van de hemel') en naar wens sambal
  • tosti restje gebraden vlees (kalf of bief) met red relish ('Sterren van de hemel') of chutney
  • tosti gegrilde tonijn
  • tosti avocado, tomaat en chilipeper
  • tosti bonentapenade en (zongedroogde tomaat)

pps: Liever een Croque Madame? Vervang de ham dan door mooie kwaliteit spek en bedek de croque voor serveren met een spiegelei!

Geniet!

Culinaire groet,
Larisse

*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! ***


Geen opmerkingen:

Een reactie posten